Skip to content

Udfordringen

Teknologi er at lave, modificere, anvende og have viden om værktøjer, teknikker og systemer, der kan fremme menneskers virke.

 

Udfordringen ligger i en traditionel stor afstand mellem hverdagsteknologi og undervisning på eks. skoler. Med ganske få undtagelser har de pædagogisk-didaktiske værktøjer højst strukket sig til de fagteknologiske – f.eks. brugen af elektroniske sensorer til målinger i de naturvidenskabelige fag. En egentlig almen anvendelse af teknologier til løsningsorienteret undervisning er mange steder mere fremmed idag en for f.eks. 50 år siden og der har været en sær fastholdelse i forældede teknologier – alene grundet deres pædagogiske virke.

Et kuriøst eksempel: ispinde. Selvom en is monteret på en træpind idag er ved at være et særsyn, kan “ispinde” købes hos sælgere af undervisningsmateriale. Hvad der en gang var en hverdagsteknologi og alment tilgængelig (og billig) er nu blevet en historisk kuriøsitet, der kun kan købes (dyrt) i specialbutikker. Men som stadig anvendes i undervisningen! Det samme kan ses ved glødepærens udstrakte brug i undervisningen, selvom man ikke længere kan købe glødepærer til hjemmebrug. Og så videre og så videre.

Comments are closed.